الاثنين، ٢٣ يونيو ٢٠٠٨

My Latest Design-Office Building

ارتفاع البرج 72 متر حسب القوانين المصرية
24 دور ..























هناك ٤ تعليقات:

  1. جاااااااااااامد ....... بجد عاجبنى التور ده .... وبالذات اللقطة الليلية...... القطة الليلية دى جاااااامدة ...... ربنا يوفقك يا محمود ...... بجد ما شاء الله

    ردحذف
  2. غير معرف١٤:٣٣

    هو دا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هى دى عمارة يعنى ولا اية يا كبتن؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    ردحذف
  3. :) السلام عليكم ..
    شكرا على مرورك .
    دي تجربة لعمل كتلة غريبة الشكل لبرج إداري بارتفاع 72 متر .. فكانت المشكلة هي أن نسبة ارتفاع البرج إلى عرضه لا تمكن من الحصول على كتلة ذات شكل مريح ... وإلا سيكون البرج عبارة عن بطارية فقط :D لذا حاولت الحصول على برج محلول وظيفيا وذو طبيعة (عضوية) بهذه النسب الـ"سيئة" .. وبفضل الله حصلت على شكل قد يبدو "على الأقل" غير قبيح .

    طبعا انا اخدت كلام على البرج دا زي الفل .. يعني بعض اصدقائي قال لي إن البرج يشبه إلى حد كبير "الوحدة الحامل" :D

    هي طبعا كانت تجربه سريعة يعني لو تم التركيز اكثر .. من الممكن الحصول على كتلة افضل بإذن الله ..لكني أرى ألا بأس بها ..(اتمنى لو عند حضرتك نقد ما تذكره مشكورا) ..

    حضرتك ممكن تكون عندك خبرة اكتر مني .. لا اعلم .. لو عندك خبرة اكتر مني يا ريت توجهني للأفضل لحل مثل هذه النسب .. وإلا فلتقم بخوض تجربه لعلي استفيد منها مشكورا كنوع من الإفادة والمشاركة الفعالة ...

    عندي سؤال لحضرتك فقط ..
    هل حضرتك تعرفني ؟ او انا اعرفك ؟:)
    لو اعرفك او تعرفني يا ريت تدلني .:)
    - لأنك تقول لي "يا كبتن" بغض النظر البرج يشبه السيدة الحامل .. او يشبه تمثال محمود مختار .(رياح الخماسين).أو غيره ..
    جزاك الله خيرا على المرور .

    ردحذف
  4. جزاك الله خيرا يا ستورم باشا ..:)
    انت اللي جامد .

    ردحذف